22 mei 2005

Lemony Snicket's a series of unfortunate events

Laat ik maar meteen met een bekentenis beginnen: ondanks mijn 24 levensjaren kan ik nog af en toe van een goede kinderfilm genieten. Denk dan bijvoorbeeld maar aan Disney's The Kid of aan Shrek en Ice Age. Daarom dus ook dat ik Lemony Snicket's a series of unfortunate events (vanaf hier afgekort als LSASOUE) wel eens wou bekijken.
LSASOUE is een sprookje, ontsproten aan het brein van Lemony Snicket (in de film vertolkt door Jude Law, zij het dan dat je Jude Law nooit te zien krijgt), een illustere onbekende in Europa, maar in Amerika een jeugdauteur van het kaliber J.K. Rowling. Gelukkig gaat deze vergelijking niet helemaal op, want ik ben nooit een fan geweest van Harry Potter en zal het vermoedelijk ook nooit worden. LSASOUE daarentegen kon zeker en vast mijn goedkeuring wegdragen. Wie houdt van fantasie- en detailrijke decors, personages met 'een hoekske af' en een lichtjes surrealistische fantasiewereld, zal met LSASOUE ogen te kort komen. Deze film heeft niets voor niets een oscar voor beste kostuumontwerp mogen ontvangen.
Toch zijn deze hierboven genoemde eigenschappen slechts bijzaak ten opzichte van de echte kracht van de film: Jim Carrey. Wie hem enkel kent uit de Ace Ventura-reeks, The Mask, Dumb en Dumber zal serieus verrast worden. Wie hem al aan het werk heeft gezien in The Majestic, Man on the moon en vooral Eternal Sunshine of the Spotless mind krijgt bevestiging van wat we al lang wisten: deze man heeft bergen talent.
Een leuk filmpje voor een zondagmiddag.

Geen opmerkingen: